Slovo,
to slovo
Zamýšlím
se nad slovem, jeho sílou. Jeho samozřejmostí, jež ale dokáže
ublížit.
Tato
práce je o komunikaci mezi dětmi a námi rodiči, o životním
postoji.
Začla
se formovat již před dvěma roky, kdy jsem studovala vysokou školu
s malým, v té době rok a půl starým synem. Pracovala jsem doma
na bytě, když malý spal. Když usnul, přišla uklízecí fáze
hraček a přitom uklízení, jsem z těch poházených věcí –
autíček, kostek, zvířátek začla skládat slova, jež my rodiče
běžně používáme. Např. Nezlob, nedělej to, to nesmíš, spi
už. A z toho vznikl soubor fotografií.
Z
tohoto cyklu vznikl další nápad a to posunout fotografii do
dalšího média. Hračky zvětšit, udělat z nich sochy a poskládat
je zvětšené vedle sebe. Inspirací mi byla Niki de Saint Phalle se
svoji Tarotovou zahradou, jež řekla, že to prostě musela udělat.
Cítím to podobně. Musela jsem to udělat.
Další
inspirací se stala kniha Dona Miguela Ruize, který se zabývá
sílou slova a popisuje, jak by měl člověk se slovem nakládat.
Přišlo mi v tu chvíli velmi těžké vybrat jedno slovo, na kterém
bych pracovala. Přemýšlela jsem nad tím, co napsal Ruiz, jak je
důležité mířit slovy přesně. I díky zpracování této knihy
Jaroslavem Duškem ve stejnojmenné hře se vše posunulo. On to celé
převádí do konkrétních situací, které se velmi týkají
komunikace s dětmi. Vrátila jsem se tedy ke svým fotografiím a
našla slovo Nezlob!
Rozhodla
jsem se, ale předponu ne vypustit, protože děti to NE stejně
nevnímají a slyší jen to povzbuzení Dělej to! A v tom mi to
došlo. ZLOB, jako synonymum slova ŽIJ. Zlobení, které můj syn
předvádí je veliký projev jeho kreativity, fantazie a energie.
„Zlobí“. Tak se zabavuje.
Realizuje. Podle mě to není zlobení. Je to projev jeho obrovské a
ještě nezkažené chuťi tvořit. Která je pro mě inspirativní
a ve své podstatě kouzelná. Nechce se nudit, chce žít.
Nápis
Zlob jsem vytvořila v konceptu k dětskému hřišti. Tady si hraj a
tam si běž zlobit. Do vnitřního prostoru města, parku nebo
sídliště. Jednotlivá písmena jsou proto poměrově sladěná
velikostí k dětem. Aby případně mohly na sochy vylézt. Sednout
si. Ozkoušet si je.
Celou
práci vnímám jako možnost revitalizace a zpříjemnění
městského prostoru se sociálním přesahem. Místo, kde se budou
lidé setkávat. Ozvláštněný kousek městského prostředí, kde
se člověk zastaví, zamyslí, vrátí se do dětství a do
bezstarostnosti. Původní myšlenka byla dostat nápis na louku, kde
by byl vidět třeba z vlaku, aby toho, kdo si ho všimne donutil
přemýšlet, co to bylo, co to bylo za slovo, proč, co tím kdo
chce říct. Lidé spěchají, nemají čas, proto mi přijde jako
dobrá cesta dávat jim jen takové malé impulzy, které je třeba
přivedou na jiné myšlenky. Zastaví je ve spěchu. Donutí je se
zamyslet, zda dělají, to, po čem toužili jako děti. Zda jsou
šťastni, jako když byli dětmi. Krom estetické hodnoty vidím
tedy i filosofický přesah do úrovně našich životů.
květen 2013 - květen 2014
BE
NAUGHTY
Word,
the word
I’m
considering word, its power. Its commonplace, which can also hurt.
This work is about communication between children and us, their
parents, about the life attitude. It began to form two years ago,
while I was studying university with my little son, who was one and a
half years old then. I would work at home, in the flat, when he was
asleep. When he fell asleep, there was the phase of tidying his toys,
and while tidying, from the scattered things – cars, cubes, animals
– I began to put together words that we, parents, commonly use. For
example Don’t
be naughty, Don’t do it, You can’t, Sleep now.
That brought forth a set of photographs.
The
series established another idea; to shift photography to a different
media. To enlarge the toys, to make them into sculptures, and to put
them, enlarged, next to each other. I was inspired by Niki Saint
Phalle and her Tarot
Garden
who said that she’d just had to do it. I feel the same way. I had
to do it.
More
inspiration came from Don Miguel Ruiz’s book called The
Four Agreements,
in which he deals with the power of words and describes the way
people should handle words. At that moment it felt hard to choose the
one word I could work with. I was thinking about what Ruiz had
written, how important it is to target words accurately. The idea
went through the motion also thanks to Jaroslav Dušek’s adaptation
in his theatre play of the same name. He demonstrated it all on
particular situations concerning our communication with children. So
I got back to my photographs and found the word Nezlob
(Don’t be naughty).
However,
I decided to omit the negative prefix NE-
(in English the whole word don’t
is
omitted) since children do not perceive the negative anyway and take
the command as encouragement Do
it! And
that’s when it clicked. BE NAUGHTY as the synonym of LIVE. My son’s
naughty behaviour is just a huge demonstration of his creativity,
fantasy and energy. “He’s naughty”. That’s how he keeps busy.
How he realizes his potential. In my opinion, it’s not naughty
behaviour. It’s a demonstration of his huge and unspoilt desire to
be creative, which is very inspiring for me and magical itself. He
doesn’t want to get bored, he needs to live.
The
inscription ZLOB (BE NAUGHTY) was created in the concept for a
children’s playground. Play here and be naughty over there. It was
meant to be situated in an inner space of a town or housing estate.
Therefore, each letter is in proportion to the children’s size, so
that they can eventually climb it. Sit. Try it.
I
consider the entire work to be an option for revitalisation and
making the town space more pleasant, with social overlap. A place
where people might meet. A special piece of urban environment where
one can stop and think, return to their childhood and
lightheartedness. The original idea was to put the inscription onto a
meadow where you could see it, for example, from a train, so that it
will make the person who has caught a glimpse of it think what it
was, what the word was, why, what somebody meant by it. People keep
hurrying, they’ve got no time, so I think it’s a good way, just
to give them such small impulses which can change their thoughts a
bit. Which will stop them in their rush. Will make them think if they
do what they craved for when they were children. If they are happy,
like in their childhood days. Besides the aesthetic value I can also
see philosophical overlap into our lives.
May
2013 – May 2014
Žádné komentáře:
Okomentovat