Tobě 2019/2020


Tobě

cyklus velkoformátových obrazů žen 140 x 170 cm. 


Pohled do ateliéru


Růžena

Emma

Inka

Toyen

Zdeňka I

Zdeňka II

Vlasta

Milada

Eva


Koláž důležitých žen mých kamarádek


Velkoformátový portrét mé babičky Aničky, jež nejvíc pekla štrůdl. Portrét velikosti 140 x 170 cm.
Tímto portrétem jsem ji chtěla vzdát hold, jak nás v létě zvládala hlídat deset vnoučat, vždy s úsměvem a nadhledem a laskavostí. 


Dalším sochařským pokusem byly bábovky z betonu a záclon. Bábovka je pro mě symbol tepla domova, mateřské lásky, ženské - babiččiny nebo matčiny náruče.





text: Lenka Patková

TOBĚ

Projekt Tobě je příspěvkem do aktuální diskuse na téma ženy, její role, jejího společenského statusu, vymezení prostoru ve světě. Téma kontinuálně vyplynulo z mého předchozího malířského cyklu Příběh koně, kde jsem si uvědomila absenci pomníků věnovaných významným ženám historie i současnosti a snažila se najít způsob, jak tuto mezeru vyplnit. Jak uctít ženu. Jak bez sentimentu, ale s jistou mírou citlivosti zdůraznit její společenský přínos, a zároveň zachytit její podstatu, ženskost, křehkost i sílu zároveň. Při sestavování portfolia žen, které by si zasloužily svůj pomník, jsem došla k závěru, že nechci dělat encyklopedický výčet významných českých vědkyň, malířek nebo spisovatelek, ale že chci vzdát hold a vyjádřit respekt všem ženám. Ženám,  které svým životem, svou činností, svým bytím dokázaly proměnit nebo ovlivnit své nejbližší okolí i širší okruh. Které naplňují svoji bazální společenskou úlohu, vychovávají, předávají hodnoty, laskavě přihlíží, bezpodmínečně milují a často obětují sebe samy, jsou základními stavebními kameny celého společenství, bez ohledu na to, zda vykonávají nějakou společensky závažnou, významnou činnost nebo ne.
Výstupem projektu bude soubor maleb o rozměrech 170X140 cm, které zachycují tváře nebo postavy žen, nikoli přesným realistickým popisem, ale jsou pojímány jako celková charakteristika, jakási esence mimořádnosti zobrazované. Způsob mé malířské práce spočívá ve vrstvení jednotlivých malířských plánů, experimentování s různými nekonvenčními přístupy k malbě a jejich kombinování s přístupy zcela tradičními. Také v tomto cyklu maleb budu toto vrstvení používat - jednotlivé vrstvy malby budou odpovídat jednotlivým stránkám zobrazované ženy a obraz pak bude svým způsobem kaleidoskopicky zachycovat mnohostrannost a rozmanitost osobnosti zobrazované. Některé malby budou doplněny o vložené materiály, které charakteristiku ženy dokreslují, posouvají ji dál. Vybrala jsem své osobní portfolio žen, jejichž osud mě zasáhl, jejichž činy mě oslovily, jejichž práce mě inspirovala, jejichž život mě ovlivnil. Mezi portrétovanými budou např. Růžena Vacková, Toyen, Ema Destinová, ale i obyčejné ženy z mého okolí.
Dalším výstupem projektu bude pravděpodobně i soubor plastik,  které budou celou výpověď o ženách doplňovat. Pracuji na technologii odlévání předmětů do betonu. Chci tímto materiálem pojednat předměty, které svým způsobem definují atmosféru, kterou je žena schopna šířit nebo vytvořit – např. upečená bábovka. Kombinace betonu, který je svým způsobem velmi drsný a chladný, s předměty, které evokují teplo domova, lásku, pohodu, klid, hřejivost, vyvolává napětí, je zneklidňující, přináší další otázky a naznačuje další rozvinutí tématu.
Význam projektu pro sebe spatřuji především v osobní rovině, ale je stejně tak závažný i v širším kontextu. Diskuse o postavení žen ve společnosti, o jejím statusu je stále živá a aktuální. Spatřuji zde ale také jisté nebezpečí, kdy může být bagatelizována, zesměšňována, nebo naopak využívána k agresivnímu boji. Obě tyto polohy mi jsou vzdálené. Cílem projektu není tuto problematiku vyřešit, nemá ambici ženy hodnotit, rozčlenit, přesně definovat. Jde mi o můj pohled na toto celospolečenské téma, moji intimní potřebu se k tématu vyjádřit – vyjádřit vděk, lásku a respekt k ženám. Tato potřeba vychází z mé osobní životní zkušenosti. Jako matka dvou synů, z nichž jeden má specifickou diagnózu, která ovlivňuje náš každodenní život, jsem si uvědomila tu sílu, velkou spoustu energie, lásky, trpělivosti, moudrosti, kterou každá žena každodenně vynakládá „jen“ pro běh každodennosti. Chci vyjádřit respekt všem ženám, které dokázaly žít tuto každodennost a přitom být samy sebou, nebo ještě přinést vědění, radost do života dalších lidí, ovlivnit společnost, kulturu, apod.
Celá moje dosavadní malířská práce probíhala v cyklech, zpracovávala jsem vždy téma, které ovlivňovalo můj život, zrcadlilo můj svět, odráželo se v něm mé emocionální rozpoložení. Tuto emocionální angažovanost se snažím kombinovat s racionálním nadhledem a vyvažovat ho poctivou malířskou prací, abych nesklouzla k sentimentu. Malířský projekt TOBĚ překračuje hranice mého osobního světa, ačkoli z něj vyrůstá, je jím ovlivněn a pevně s ním spjat. Vnímám ho jako společensky závažnější, nosný a nutný ho zmínit. Fascinuje mě ona prostupnost obou světů – světa žen z encyklopedií a žen běžných. Myslím si, že je třeba o ženách mluvit a nejen o těch z knížek. Je třeba je oceňovat - ale pokud neumíme ocenit ty významné, jak můžeme ocenit ty běžné? Myslím, že je potřeba tento pohled na ženy pomalu měnit. A kdo jiný by měl o ženách mluvit, než zase právě ženy? A jaká forma je k této „adoraci“ nejvhodnější? Myslím si, že právě malba dokáže v mnohém lépe zachytit onu efemérnost, esenci ženství, auru, kterou dokáže vyzařovat jen žena.
O projektu TOBĚ uvažuji jako o souboru cca 20 velkoformátových pláten – dvaceti portrétů žen. Jak je již zmíněno výše, tyto ženy budou mým osobním výběrem a budou v nich zastoupeny ženy uznávané a známé (ty z encyklopedií), ale i ženy pro společnost anonymní  (nikoli však pro mne). Tím, že se zde stírá rozdíl mezi obecně platnou, encyklopedicky definovanou slávou a anonymitou, získávám prostor, v němž mohu přinést zprávu o ženě jako takové, nikoli pouze o její roli a profesi. Chci tím vyzdvihnout mimořádnost každé, křehkost, krásu, citlivost k různým tématům. Bez okázalosti a patosu je ale postavit na pomyslný piedestal a nechat tak diváka, aby sám objevil jejich výlučnost. Na počátku vždy stojí výběr osobností, studium jejich příběhu, zvláštnosti jejich života, hlubší znalost, abych k nim získala vztah. Výběr emblematických prvků, které definují jejich život/přínos/je samé a promítnou se v malbě. Samotná práce v ateliéru – přípravné skici, přenos projektorem na malířské plátno, samotná malba. Každá z portrétovaných je samostatným příběhem, samostatným studiem a samostatným vztahem, který k nim zaujímám. Zároveň chápu všechny portréty jako celek, jsou propojeny, vzájemně spolu komunikují, a až dohromady podávají zprávu, kterou chci o ženě vyjádřit.

Žádné komentáře:

Okomentovat