Tobě
cyklus velkoformátových obrazů žen 140 x 170 cm.
Pohled do ateliéru
Růžena
Emma
Inka
Toyen
Zdeňka I
Zdeňka II
Vlasta
Milada
Eva
Koláž důležitých žen mých kamarádek
Velkoformátový portrét mé babičky Aničky, jež nejvíc pekla štrůdl. Portrét velikosti 140 x 170 cm.
Tímto portrétem jsem ji chtěla vzdát hold, jak nás v létě zvládala hlídat deset vnoučat, vždy s úsměvem a nadhledem a laskavostí.
Dalším sochařským pokusem byly bábovky z betonu a záclon. Bábovka je pro mě symbol tepla domova, mateřské lásky, ženské - babiččiny nebo matčiny náruče.
text: Lenka Patková
TOBĚ
Projekt Tobě je příspěvkem
do aktuální diskuse na téma ženy, její role, jejího společenského statusu,
vymezení prostoru ve světě. Téma kontinuálně vyplynulo z mého předchozího
malířského cyklu Příběh koně, kde jsem si uvědomila absenci pomníků věnovaných
významným ženám historie i současnosti a snažila se najít způsob, jak tuto mezeru
vyplnit. Jak uctít ženu. Jak bez sentimentu, ale s jistou mírou citlivosti
zdůraznit její společenský přínos, a zároveň zachytit její podstatu, ženskost,
křehkost i sílu zároveň. Při sestavování portfolia žen, které by si zasloužily
svůj pomník, jsem došla k závěru, že nechci dělat encyklopedický výčet
významných českých vědkyň, malířek nebo spisovatelek, ale že chci vzdát hold a
vyjádřit respekt všem ženám. Ženám,
které svým životem, svou činností, svým bytím dokázaly proměnit nebo
ovlivnit své nejbližší okolí i širší okruh. Které naplňují svoji bazální
společenskou úlohu, vychovávají, předávají hodnoty, laskavě přihlíží,
bezpodmínečně milují a často obětují sebe samy, jsou základními stavebními
kameny celého společenství, bez ohledu na to, zda vykonávají nějakou
společensky závažnou, významnou činnost nebo ne.
Výstupem projektu bude
soubor maleb o rozměrech 170X140 cm, které zachycují tváře nebo postavy žen,
nikoli přesným realistickým popisem, ale jsou pojímány jako celková
charakteristika, jakási esence mimořádnosti zobrazované. Způsob mé malířské
práce spočívá ve vrstvení jednotlivých malířských plánů, experimentování s
různými nekonvenčními přístupy k malbě a jejich kombinování s přístupy zcela
tradičními. Také v tomto cyklu maleb budu toto vrstvení používat - jednotlivé
vrstvy malby budou odpovídat jednotlivým stránkám zobrazované ženy a obraz pak
bude svým způsobem kaleidoskopicky zachycovat mnohostrannost a rozmanitost
osobnosti zobrazované. Některé malby budou doplněny o vložené materiály, které
charakteristiku ženy dokreslují, posouvají ji dál. Vybrala jsem své osobní
portfolio žen, jejichž osud mě zasáhl, jejichž činy mě oslovily, jejichž práce
mě inspirovala, jejichž život mě ovlivnil. Mezi portrétovanými budou např.
Růžena Vacková, Toyen, Ema Destinová, ale i obyčejné ženy z mého okolí.
Dalším výstupem projektu
bude pravděpodobně i soubor plastik,
které budou celou výpověď o ženách doplňovat. Pracuji na technologii
odlévání předmětů do betonu. Chci tímto materiálem pojednat předměty, které svým
způsobem definují atmosféru, kterou je žena schopna šířit nebo vytvořit – např.
upečená bábovka. Kombinace betonu, který je svým způsobem velmi drsný a
chladný, s předměty, které evokují teplo domova, lásku, pohodu, klid,
hřejivost, vyvolává napětí, je zneklidňující, přináší další otázky a naznačuje
další rozvinutí tématu.
Význam projektu pro sebe
spatřuji především v osobní rovině, ale je stejně tak závažný i v širším
kontextu. Diskuse o postavení žen ve společnosti, o jejím statusu je stále živá
a aktuální. Spatřuji zde ale také jisté nebezpečí, kdy může být bagatelizována,
zesměšňována, nebo naopak využívána k agresivnímu boji. Obě tyto polohy mi jsou
vzdálené. Cílem projektu není tuto problematiku vyřešit, nemá ambici ženy
hodnotit, rozčlenit, přesně definovat. Jde mi o můj pohled na toto
celospolečenské téma, moji intimní potřebu se k tématu vyjádřit – vyjádřit
vděk, lásku a respekt k ženám. Tato potřeba vychází z mé osobní životní
zkušenosti. Jako matka dvou synů, z nichž jeden má specifickou diagnózu, která
ovlivňuje náš každodenní život, jsem si uvědomila tu sílu, velkou spoustu
energie, lásky, trpělivosti, moudrosti, kterou každá žena každodenně vynakládá
„jen“ pro běh každodennosti. Chci vyjádřit respekt všem ženám, které dokázaly
žít tuto každodennost a přitom být samy sebou, nebo ještě přinést vědění,
radost do života dalších lidí, ovlivnit společnost, kulturu, apod.
Celá moje dosavadní
malířská práce probíhala v cyklech, zpracovávala jsem vždy téma, které
ovlivňovalo můj život, zrcadlilo můj svět, odráželo se v něm mé emocionální
rozpoložení. Tuto emocionální angažovanost se snažím kombinovat s racionálním
nadhledem a vyvažovat ho poctivou malířskou prací, abych nesklouzla k
sentimentu. Malířský projekt TOBĚ překračuje hranice mého osobního světa,
ačkoli z něj vyrůstá, je jím ovlivněn a pevně s ním spjat. Vnímám ho jako
společensky závažnější, nosný a nutný ho zmínit. Fascinuje mě ona prostupnost
obou světů – světa žen z encyklopedií a žen běžných. Myslím si, že je třeba o
ženách mluvit a nejen o těch z knížek. Je třeba je oceňovat - ale pokud neumíme
ocenit ty významné, jak můžeme ocenit ty běžné? Myslím, že je potřeba tento
pohled na ženy pomalu měnit. A kdo jiný by měl o ženách mluvit, než zase právě
ženy? A jaká forma je k této „adoraci“ nejvhodnější? Myslím si, že právě malba
dokáže v mnohém lépe zachytit onu efemérnost, esenci ženství, auru, kterou
dokáže vyzařovat jen žena.
O projektu TOBĚ uvažuji
jako o souboru cca 20 velkoformátových pláten – dvaceti portrétů žen. Jak je
již zmíněno výše, tyto ženy budou mým osobním výběrem a budou v nich zastoupeny
ženy uznávané a známé (ty z encyklopedií), ale i ženy pro společnost
anonymní (nikoli však pro mne). Tím, že
se zde stírá rozdíl mezi obecně platnou, encyklopedicky definovanou slávou a
anonymitou, získávám prostor, v němž mohu přinést zprávu o ženě jako takové,
nikoli pouze o její roli a profesi. Chci tím vyzdvihnout mimořádnost každé,
křehkost, krásu, citlivost k různým tématům. Bez okázalosti a patosu je ale
postavit na pomyslný piedestal a nechat tak diváka, aby sám objevil jejich
výlučnost. Na počátku vždy stojí výběr osobností, studium jejich příběhu,
zvláštnosti jejich života, hlubší znalost, abych k nim získala vztah. Výběr
emblematických prvků, které definují jejich život/přínos/je samé a promítnou se
v malbě. Samotná práce v ateliéru – přípravné skici, přenos projektorem na
malířské plátno, samotná malba. Každá z portrétovaných je samostatným příběhem,
samostatným studiem a samostatným vztahem, který k nim zaujímám. Zároveň chápu
všechny portréty jako celek, jsou propojeny, vzájemně spolu komunikují, a až
dohromady podávají zprávu, kterou chci o ženě vyjádřit.
Žádné komentáře:
Okomentovat